vrijdag 16 juni 2017

D66 fractie bekijkt Mercatorterrein

Omdat op 4 juli de gemeenteraad een besluit moet nemen over het eventuele verplaatsen van de Aldi naar het Mercatorterrein, is de fractie van D66 donderdag in Dedemsvaart gaan kijken naar het Mercatorterrein en naar de huidige situatie.

eigen ogen

Om een goed beeld te kunnen krijgen van de huidige situatie en de -mogelijke- toekomstige situatie, is de fractie van D66 Hardenberg naar Dedemsvaart gegaan om ter plekke de situatie te bekijken. Omdat advocaat Hugo Doornhof namens de Aldi een verzoek aan de gemeenteraad gedaan heeft om te beoordelen of de Aldi alsnog naar het Mercatorterrein mag verhuizen, wilde de fractie goed voorbereid op deze discussie de besproken locaties met eigen ogen kunnen aanschouwen.

kernwinkelgebied

Momenteel is de Aldi gevestigd in het kernwinkelgebied, direct aan de Julianastraat. Echter is hier onvoldoende parkeergelegenheid en de bewegingen van het vrachtverkeer ten behoeve van de bevoorrading van de ALDI zijn verre van ideaal. Daarnaast wil de Aldi graag de winkel kunnen uitbreiden, waar op de huidige locatie nauwelijks mogelijkheden toe zijn.

wereldrestaurant

Projectontwikkelaar Jaap ten Hoor heeft daarbij een visie voor ogen, waarbij de Aldi zich op het Mercatorterrein vestigt, tezamen met onder meer een wereldrestaurant en een fitnesscentrum. Zo wordt het volgens Ten Hoor voor de Aldi mogelijk de winkel te vergroten zonder extra belasting van het kernwinkelcentrum m.b.t. parkeren en verkeersbewegingen, en wordt eveneens uitgesloten dat andere detailhandelsbedrijven zich eveneens vestigen op het Mercatorterrein.

vrees voor leegloop

Het college van B&W vreest namelijk voor leegloop van het kernwinkelcentrum. Zij redeneren dat, wanneer de Aldi daar zal vertrekken, andere grote winkels zoals de Albert Heijn, Action en Bristol snel zullen volgen. Daarnaast is de Lidl ook al op de nieuwe locatie gevestigd.

mening plaatselijk belang

Het Plaatselijk Belang Dedemsvaart schaart zich echter achter de plannen van Ten Hoor. Voorzitter PBD: ‘Met dit plan timmer je Mercator ook in een keer dicht en loop je geen risico dat er over jaren ineens een caravanhandel of iets dergelijks gevestigd wordt. Bovendien past een supermarkt als een Aldi helemaal niet in het centrum.’

petitie

Inmiddels zijn er met een petitie, gehouden onder de inwoners van Dedemsvaart, al meer dan 1200 handtekeningen opgehaald (waarvan ruim 600 online en de rest via getekende kaarten) van voorstanders van verplaatsing naar het Mercatorterrein. Dit aantal is al ruim boven het gestelde doel van 1000 handtekeningen.

mening versterkt

De fractie van D66 is na het bekijken van de situatie in Dedemsvaart versterkt in haar mening dat verplaatsen van de Aldi naar het Mercatorterrein de beste optie is.