maandag 12 juni 2017

D66 niet gerust op situatie in Balkbrug

Al enige tijd hebben we discussies binnen en buiten de Raad over de mogelijke gevolgen van het bedrijf aan de Pol 1A in Balkbrug. Er zijn zorgen geuit over milieu, gezondheid en veiligheid rondom de bedrijfsvoering van Jacobs BV. D66 is van mening dat dit bedrijf niet op de goede locatie zit, en vraagt aan het college B en W om hier maatregelen op te nemen.

Het bedrijf Jacobs wast grind van daken schoon voor hergebruik. Hier komen stoffen bij vrij waarover omwonenden zich zorgen maken. Uit de directe omgeving maar ook van verderop komen allerlei klachten van inwoners, die willen dat het bedrijf op deze locatie stopt. Niet alleen de uitstoot van stof, maar ook de verkeersveiligheid is een zorgpunt. D66 fractievoorzitter Rodermond: ‘Eigenlijk past dit bedrijf met deze activiteiten niet op de locatie. Het college heeft voorgesteld om de bestemming van Pol 1A te wijzigen om de activiteiten te legaliseren, maar dat gaat voor ons niet op. Iets verderop is een geschikt bedrijventerrein, met de juiste bestemming. Wat ons betreft moet de gemeente zich inzetten om daar de activiteiten verder te ontplooien.’

Het nieuws dat alle activiteiten vallen binnen de wettelijke en gezondheidsnormen verbaast Rodermond. ‘Wetten zijn er om onze inwoners te beschermen tegen onwenselijke situaties. Maar het is geen doel op zich. We zijn zeker niet tegen het bedrijf Jacobs, dat een grote bijdrage levert aan de gemeenschap. Wel willen we dat hun activiteiten plaatsvinden binnen de redelijkheid van samen werken en samen leven. Dus schermen met ‘het mag van de wet’ is voor ons niet voldoende.’

Rodermond weet dat een verhuizing van een bedrijf geld kost. ‘En het is zeker niet zo dat we daar teveel van hebben. Maar ook dat is geen reden om te gaan gokken met de gezondheid en veiligheid van inwoners.’