woensdag 18 januari 2017

D66: Te weinig visie in detailhandelsstructuurvisie

centrum Hardenberg - foto: Edwin WesterhoffOok deze week stelde weekblad ‘De Toren’ weer een vraag aan de Hardenbergse fracties. Ditmaal gaat de vraag over de detailhandelsstructuurvisie, die momenteel in de gemeenteraad behandeld wordt.

De gemeente Hardenberg werkt samen met retailondernemers en vastgoedeigenaren aan sterke en vitale winkelcentra. De focus ligt daarbij op de winkelgebieden in de centra van Hardenberg en Dedemsvaart. De overige kernen hebben een lokale boodschappenfunctie.

De ambities voor de winkelgebieden zijn vastgesteld in de detailhandelsstructuurvisie. De gemeenteraad bespreekt de visie in januari. Het voorstel is om een transformatiefonds in te zetten om de financiële drempels voor vastgoedeigenaren in de aanloopgebieden weg te nemen, zodat zij hun vastgoed of beter geschikt maken voor nieuwe functies of het vastgoed transformeren. Ook kan het fonds gebruikt worden om ondernemerschap te stimuleren.

Wat vindt uw partij van het Hardenbergs transformatiefonds?

Reactie D66

Fractievoorzitter Jacco Rodermond reageerde namens de fractie van D66 Hardenberg als volgt:
Een transformatiefonds? In de gemeenteraad heeft de fractie van D66 al gezegd dat er te weinig visie zit in de detailhandelsstructuurvisie.

“Eerst maar eens de handen uit de mouwen”, zei de wethouder. En gaf aan dat hij ook nog niet wist hoe dat transformatiefonds gevuld moest worden. En wat mogelijke kosten zouden zijn. Dus weten we niet waar we heen gaan, wat we willen en hoe we dat gaan bereiken. Bij de vorige planvorming zagen we ook niet aankomen dat internet zo’n vlucht zou nemen. En dus zitten we nu met lege panden.

Natuurlijk moet je veranderen, met de tijd meegaan. En natuurlijk moet de gemeente daarin haar steentje bijdragen. Maar dan wel met beleid, en niet met een blanco cheque. Want die tijden zijn wel voorbij wat ons betreft . Dus eerst een goed idee, dan pas het geld. En zeker niet andersom.