zondag 20 maart 2016

Zorgen over OZB verhoging

We hebben in december voor de belasting verordening gestemd. Dat is niet makkelijk uit te leggen, omdat D66 zich al jaren zorgen maakt over de trend van de stijgende woonlasten in Hardenberg. De Vereniging Eigen Huis heeft berekend dat de woonlasten voor Hardenberg met meer dan drie procent stijgen, de OZB met meer dan acht procent.

D66 stemde voor de belastingverordening, omdat deze een uitwerking is van de begroting. De belastingen zorgen deels voor de dekking van de gemeentelijke uitgaven. D66 zag zich vanuit die begroting gedwongen om voor verdere verhoging te stemmen, omdat we anders onze schuldpositie verder zouden laten groeien.

Wel hebben we tegen de begroting gestemd: we geven teveel uit en teveel ook aan zaken die de gemeente (financieel) niet verder helpen. De investeringen komen niet in geld terug, we bouwen niet genoeg met lokale ondernemers en we denken te weinig na over duurzaamheid. Daarom moeten we kritisch gaan kijken naar waar we geld aan uitgeven, voordat we steeds weer onze inwoners om hogere bijdragen vragen. Meer bijdragen betekent volgens ons ook meer profiteren.

D66 blijft ervoor pleiten om de woonlasten te temperen. Dat doen we wel met een realistische blik op wat we in de gemeente doen. Met meer verstandige uitgaven is het voor mij makkelijker uit te leggen waar we nu voor staan.